fredag



Dagens fundering


Pensionärer, alltså vad är det med vissa äldre människor? Nu menar jag inte alla som nått pensionärsålder, för alla är långt ifrån lika irriterande som den äldre mannen jag åkte bakom idag på väg till Lina.

Senario:

Jag stannar vid en korsning och en bil med ett äldre par i passerar, helt rätt. Jag svänger ut, det är en väg där hastigheten är satt till 50km/h. Det första jag reagerar på är att mannen ( som kör ) kör MITT i vägen, alltså inte så som man brukar kunna säga om vissa " han körde mitt i vägen, äger han den" utan den här mannen körde verkligen mitt i vägen. Hade vi mött en bil så hade den mötande bilen inte kunnat passera utan att fronta med pensionärsbilen. Jag tänker att han kanske bara tappade fokus för nån sek och råkat hamna mitt i vägen. men nej, han fortsätter att köra där. Sedan när jag ska svänga vänster, visar det sig att mannen och kvinnan också ska svänga. Åt samma håll mig mig så klart. Mannen tar svängen jätte snävt och hade det vart en bil som skulle ha svängt ut så hade äldre paret frontat med bilen. Hastigheten på nya vägen är 30km/h. Mannen fortsätter åka MITT i vägen i 20km/h. Vid nästa korsning ska jag till vänster, tydligen även det här paret. I korsningen råder högerregeln och det kommer en bil från höger som ska svänga in på vägen vi står på. Pensionärsparet står MITT I KORSNINGEN, så bilen från höger kan inte svänga in på vägen. Det slutar med att pensionärsparet måste backa, och även jag för att bilen ska kunna svänga. Efter det tror man ju att kanske han fattade att han inte kan åka mitt i vägen. Men nej då, den korta biten jag har kvar innan jag är framme hos Lina så fortsätter mannen att köra mitt i vägen.

Väl inne hos Lina slänger jag ur mig: När jag blir pensionär och inte klarar av att köra bil som folk måste du ta ifrån mig nyckeln.

Det fick mig även att tänka på ett annat tillfälle då jag började fundera på vad det är för fel på vissa människor.

Jag och sambon var på affären för att handla, väl framme vid kassorna så står det en man och en kvinna ( pensionärer ) med en kundvagn. Mitt i mellan de två kassaköerna. Jag tänkte: Bäst jag frågar vilken kö dom står i så jag inte tränger mig.
Jag - Ursäkta vilken kö står ni i?
Mannen snäser då tillbaka: - Ja vi står här ( pekar ) ser du väl, eftersom jag står bakom honom ( pekar igen )
Jag:- Okej ursäkte, jag bara undrade ( shockad över mannens beteende )
Mannen:- Ja och jag bara svarade! Dagens ungdom ( muttrar han för sig själv )

Förvirrad över mannens reaktion ställer jag och sambon oss i andra kön.

Frågan som ekar i mitt huvud är:

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback